Marifoon examen halen: stappenplan

De marifoon en het bedieningscertificaat

Een marifoon is een radioapparaat bestemd voor communicatie op onder andere de binnenwateren in de maritieme VHF-frequentieband met automatische vermogensreductie op de specifieke VHF kanalen of andere maritieme zendapparatuur. Als je gebruik wilt maken van een marifoon, ben je verplicht om examen te doen voor het behalen van het Basiscertificaat Marifonie. Zo heb je voldoende basiskennis voor de bedienings- en communicatieregels. Ook leer je het NAVO-alfabet. Daarna kun je bij Agentschap Telecom je bedieningscertificaat aanvragen. In deze blog bieden wij jou de handvaten van A tot Z, van start studie tot en met het operationeel bedienen van je eigen marifoon.

 

Stappenplan voor gebruik Marifoon

  1. Basiscursus Marifonie volgen
  2. Examen reserveren & afleggen
  3. Aanvragen bedieningscertificaat Agentschap Telecom
  4. Registratie aanvragen bij Agentschap Telecom
  5. Marifoon programmeren
  6. Bewijsdocumenten aan boord / verlies of diefstal

 

Stap 1: Basiscursus Marifonie volgen

Schijf je in voor een gedegen zelfstudie cursus Marifonie om in je eigen tempo het Basiscertificaat Marifonie te behalen. Kies voor een boek of een online aanbieder. De regels rondom het gebruik van de marifoon veranderen regelmatig. Om er zeker van te zijn dat de informatie die je leert actueel is, raden wij een online cursus marifonie aan. Een van de goedkoopste aanbieders met ruime ervaring en grote tevredenheid is op dit moment Marifoonbewijs.nl, kosten: éénmalig 69 euro. Klik hier voor meer informatie over onze cursus. Je krijgt direct toegang tot videomateriaal en alle lees- & leerstof en kunt dezelfde dag al starten met de all-in cursus. Maak tijdens het leren de verschillende oefentoetsen en proefexamens om je op de best mogelijke manier klaar te stomen voor het examen.

Let op: er zijn diverse aanbieders en de kwaliteit verschilt per aanbieder.

 

Stap 2: Examen reserveren & afleggen   

Anders dan bij het vaarbewijs, worden de marifoon examens NIET afgenomen bij het CBR maar bij speciale exameninstellingen. Deze instellingen zijn door het Agentschap Telecom benoemd tot exameninstantie. Het Agentschap Telecom is een onderdeel van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat. Er liggen diverse examenlocaties verspreid over Nederland (zie afbeelding beneden). Klik hier voor een actueel overzicht van de examenlocaties

examenlocaties_marifoon

Je kunt zelf kiezen bij welke exameninstelling je het examen wilt doen. De kosten voor het examen zijn overal gelijk. Voor 2021 zijn deze kosten vastgesteld op €71. Kies een locatie die voor jou het best bereikbaar is.

Het marifoon examen bestaat uit dertig meerkeuzevragen ofwel multiple choice vragen die je binnen 60 minuten moet beantwoorden. Je hebt dus gemiddeld 2 minuten om één vraag te beantwoorden. Om te kunnen slagen moet je minimaal 35 punten behalen van de totaal 50. Het is niet toegestaan om aantekeningen mee te nemen naar het examen. Bij dit examen wordt hoofdzakelijk getoetst op kennis en vaardigheden. Leer onder andere goed de bediening van maritieme radiozendapparatuur, wettelijke regelgeving, de vergunningsvoorschriften, hoe te handelen bij nood-, spoed- en veiligheidsverkeer.

Tip: leer het NAVO-alfabet van buiten.

Geslaagd! En dan? Als je het examen hebt behaald, ontvang je binnen maximaal 30 dagen de verklaring van slagen van de instantie waar je het examen hebt afgelegd.

 

Stap 3: Aanvragen bedieningscertificaat Agentschap Telecom 

Na het behalen van het examen, vraag je bij het Agentschap Telecom het bedieningscertificaat aan voor het basiscertificaat Marifonie. Zorg dat je dit binnen 5 jaar na het behalen van het examen doet. Na deze vijf jaar is de examenuitslag niet meer geldig en moet je opnieuw examen afleggen.

Voor een aanvraag certificaat maritieme radiocommunicatie (ofwel bedieningscertificaat) geldt een verwerkingstermijn van maximaal 8 weken. Agentschap Telecom streeft ernaar om je aanvraag binnen 6 weken af te handelen. Onze ervaring is dat dit ruim binnen deze termijn afgehandeld wordt. In sommige gevallen kan de exameninstantie het bedieningscertificaat voor jou aanvragen. Hier worden extra kosten voor berekend. Deze kosten kan je prima besparen door het bedieningscertificaat zelf aan te vragen.

Hoe vraag ik een bedieningscertificaat via de e-mail aan?

1) Download het formulier ‘Aanvraagformulier bedieningscertificaat’ hier.

2) Vul het formulier in op je computer en sla het op.

3) Stuur een mail naar info@agentschaptelecom.nl met de drie aparte bijlagen:

  • ingevulde aanvraagformulier;
  • kopie van je getuigschrift die je van de exameninstelling heeft ontvangen;
  • kopie van een recente foto van je gezicht (pasfoto).

Hoe vraag ik een bedieningscertificaat via de post aan?

Vraag je het certificaat toch liever schriftelijk (via de post) aan dan is dit geen probleem. Stuur dan alle documenten met een voldoende gefrankeerde brief naar:

Agentschap Telecom
t.a.v. Certificaten Maritieme Radiocommunicatie
Postbus 450
9700 AL Groningen

Tip: noteer met ballpoint op de achterzijde van de pasfoto je naam en geboortedatum!

 

Stap 4: Registratie aanvragen bij Agentschap Telecom

Zodra je het bedieningscertificaat hebt ontvangen, is het tijd om de zendapparatuur te registreren bij Agentschap Telecom. Log in met je DigiD bij ‘Mijn Agentschap Telecom’, klik in het menu op ‘Nieuwe zaak’ en doe een nieuwe registratie onder ‘Melding frequentiebereik maritiem’. Na het voltooien van deze registratie kan je binnen 10 minuten de registratiedocumenten online inzien. Met deze gegevens kun je DIRECT de marifoon programmeren (stap 5).

Binnen 20 werkdagen ontvang je daarnaast het registratiebewijs per post. Ook ontvang je vanaf dan jaarlijks een factuur voor jouw registratie. De kosten voor een digitale aanvraag van je melding en registratie bedragen €44 per jaar.

Let op: voor een schriftelijke aanvraag betaal je een hogere tarief van €59. Je bespaart dus €15 bij een digitale aanvraag, omdat dit volledig elektronisch verwerkt wordt.

Wil je in plaats van een nieuwe registratie een bestaande registratie overnemen van de vorige eigenaar van de marifoon? Lees dan hier hoe je deze registratie overneemt.

 

Stap 5: Marifoon programmeren

Nadat je geregistreerd bent in het register, krijg je van het Agentschap Telecom binnen 20 werkdagen een brief met een registratiebewijs waar de identificatiecodes op staan. In deze brief staat precies welke code(s) je moet programmeren in de marifoon of andere apparatuur. Je mag zowel een handheld- of handmarifoon als een vaste marifoon aan boord plaatsen. Het is belangrijk dat je de identificatiecodes op de juiste manier in je marifoon programmeert. Goed geprogrammeerde zendapparatuur kan levensreddend zijn in noodsituaties. Stel je marifoon op de Nederlandse binnenwateren in op maximaal 1 watt (op zee wordt deze ingesteld op maximaal 25 watt). De volgende identificatiecodes vind je in de brief:

  1. radioroepnaam;
  2. ATIS-code (Automatic Transmitter Identification System);
  3. en als het nodig is MMSI code (Maritieme Mobile Service Identiteit).

Zorg ervoor dat je bovengenoemde identificatiecodes goed programmeert in de marifoon. Als de codes fout geprogrammeerd blijken te zijn, kan je hiervoor een boete krijgen. Er kunnen boetes worden uitgedeeld van ca. €250. Zie ook de afbeelding beneden. Wil je graag meer weten over Voorschriften voor het gebruik van maritieme apparatuur en frequenties? Raadpleeg dan hier de Regeling gebruik van frequentieruimte met meldingsplicht op de site van de rijksoverheid.

marifoon_boetes

Tip: Heb je nog geen marifoon en ga je er een aanschaffen? Neem dan het registratiebewijs mee naar de winkel. De leverancier biedt vaak een gratis service aan om de marifoon voor jou te programmeren zodat je dit zelf niet hoeft te doen. Lees hier waar je op moet letten bij de aanschaf van een eigen marifoon. Als je de marifoon zelf programmeert, lees dan hier de Regeling gebruik van frequentieruimte met meldingsplicht.

 

Stap 6: Bewijsdocumenten aan boord / verlies of diefstal

Na het doorlopen van bovenstaande punten kun je de marifoon aan boord veilig gebruiken. Zorg ervoor dat je te allen tijde het bedieningscertificaat en registratiebewijs bij je hebt als je gaat varen.

Ben je het bedieningscertificaat verloren of is het gestolen? Vraag dan digitaal of schriftelijk een nieuw vervangend certificaat aan. Een nieuw bedieningscertificaat of een vervangend exemplaar kost in 2021 €76. Stuur een e-mailbericht naar het Agentschap Telecom met daarin je naam, adresgegevens en een recente, officiële pasfoto. Er gelden eisen voor: maatvoering, fotokwaliteit en bestandstype (zie stap 3).

Volle vaart vooruit!

Start vandaag nog met de e-cursus